Tiedote koronaviruksen vaikutuksista toimintaan

Tiedote koronaviruksen vaikutuksista toimintaamme

20.5.2020

Valkeakosken Voimistelijat ry seurana toimii vastuullisesti noudattaen THL:n, Suomen Voimisteluliiton, Olympiakomitean sekä seuran hallituksen linjauksia harrastustoiminnan osalta.

Seura joutui koronapandemian alkuvaiheessa tekemään sopeuttamistoimia, että toiminnan jatkuvuus uudessa seurassa pystyttiin pandemian jälkeenkin takaamaan. Pandemian aikana seuran hallitus on työskennellyt aktiivisesti sekä korona-aikaisen, että sen jälkeisen toiminnan organisoinnin ja suunnittelun osalta. Seuran tavoitteena on hallitusti jatkaa toimintasuunnitelman mukaisesti, huomioiden THL:n ohjeistukset sekä kesän että syksyn toiminnan osalta.

Seuran kilpa-aerobicin ja joukkuevoimistelun valmennusryhmät ovat harjoitelleet 17.3.2020 lähtien etävalmennusohjeiden mukaisesti, joita valmentajat ovat tuottaneet kahden viikon jaksoissa. Omatoimisten ohjeiden mukaisen harjoittelun lisäksi on ollut live-harjoituksia (youtube) sekä ryhmäkohtaisia zoomilla toteutettuja harjoituksia. Harjoittelun seurantaa on toteutettu palautettujen harjoituspäiväkirjojen perusteella.

Kilpa-aerobicin huippuryhmät ovat aloittaneet harjoittelun seuran omalla salilla 27.4. lähtien pienissä 3 henkilön ryhmissä tarkasti ohjeita noudattaen ja kontakteja välttäen, lämmittely on toteutettu ulkona ja lajiharjoittelu sisätiloissa. Saliharjoittelun lisäksi live ja zoom -harjoitukset sekä omatoimiset ohjeet ovat jatkuneet harjoitusohjelmassa.

18.5. Kilpa-aerobicin valmennusryhmät ovat aloittaneet ulkoharjoittelun Apian kentällä pienissä alle 10 henkilön ryhmissä ja live, zoom ja omatoimiset harjoitteet jatkuvat.

1.6. lähtien kaikki Kilpa-aerobicin ja Joukkuevoimistelun valmennusryhmät jatkavat ulkoharjoittelua Apian kentällä ja lisäksi ryhmät pääsevät seuran salille lajiharjoituksiin noudattaen annettuja ohjeita. Seuran hallitus on linjannut oman salin käytöstä, että ryhmäkoot ovat maksimissaan noin 10 henkilöä, eikä ryhmien lomittaisia vuoroja myönnetä, turvavälejä noudatetaan ja turhia kontakteja vältetään, salin siivousohjeita noudatetaan ja saliin tulo ja poistuminen tapahtuu eri ovista. Viikko-ohjelmassa säilyy ulkoharjoittelu ja yksi livetreeni. Kilpa-aerobicin harjoituskausi jatkuu poikkeuksellisesti 30.6. saakka (aiempina vuosina päättynyt juhannukseen).

1.6. lähtien Aikuisten ryhmäliikunnan kesäjumpat aloittavat toimintansa. Ryhmät kokoontuvat Itsenäisyydenpuistossa eikä ryhmäliikuntatunteja järjestetä sisällä. Noudatetaan THL:n ohjeita eli max. 50 henkilön kokoontumiset ja turvavälit huomioiden.

1.6. lähtien toteutettava Lasten Seikkailukerho kokoontuu pääsääntöisesti ulkona ja kerhon toiminnassa noudatetaan THL:n ohjeita mm. turvavälien ja turhien kontaktien osalta (mm. jonotuksen osalta kerhon ohjaaja opastaa).

29.6. lähtien toteutetaan lasten rantauimakoulu Apian uimarannalla noudattaen samoja THL:n ohjeistuksia kuin kerhossa.

Syksyn toiminnan osalta olemme seurassa huomioineet koronapandemian vaikutukset ja otamme ne suunnittelussa huomioon kuten ryhmäkoot, turhien kontaktien välttäminen, hygieniaohjeet seuran salin ja koulun salien osalta, ohjaajien perehdyttäminen jäsenien ohjeistamiseen sekä tarkennetut ohjeet seuran nettisivuille.

Tarkastelemme ohjeita noin kahden viikon jaksoissa, noudatamme uusia annettuja ohjeistuksia ja tiedotamme niistä säännöllisesti jäseniä ja ohjaajia.

Viruksen leviämistä rajoittavat toimenpiteet Valkeakosken Voimistelijoissa:

- ryhmäharjoittelu toteutetaan pienryhmissä kokoontumisrajoitusten mukaisesti

- ryhmäharjoittelu toteutetaan ensisijaisesti saman pienryhmän kanssa sekoittamatta ryhmiä

- lähikontakteja vältetään (mm. ei teetetä pariliikkeitä harjoituksissa)
- pidetään huolta turvaväleistä (1-2m), valmentajat & ohjaajat muistuttelevat asiasta

- jumpalle, kesäkerhoon, uimakouluun, harjoituksiin tullaan vain oireettomana (oma ja yhteinen vastuu)
- seuran salia siivotaan ohjeiden mukaan ja tuuletetaan säännöllisesti (ilmastointi päällä ja tuuletus)

- yhteiset välineet puhdistetaan ennen ja jälkeen käytön
- vältetään seuran salilla wc- ja pukutilojen käyttöä
- seuran salille tullaan normaalisti ulko-ovesta ja poistutaan salin puolen nosto-ovesta (vältetään turhia kontaktetja)

- salilla ei ole käytössä lomittaiset harjoitusvuorot eli läsnä on vain max. noin 10 hlön ryhmä

- jokainen osallistuja huolehtii omasta henkilökohtaisesta hygianiastaan; yskitään ja/tai aivastetaan hihaan tai kertäkäyttöliinaan, joka samantien heitetään roskiin, kädet pestään hyvin saippualla ja pyyhitään paperiin kuivaksi ennen ja jälkeen harjoituksen, käytetään vain omia pyyhkeitä ja juomapulloja
- seura ei edellytä maskin käyttöä, jokainen voi siitä itse päättää ja hankkia käyttöönsä sellaisen, mikäli haluaa käyttää

- seura ei edellytä urheilijoiden osallistumista harjoituksiin, jokainen (alaikäisen vanhempi) tekee itse päätöksen osallistumisesta harjoituksiin pandemian aikana

Meille on tärkeää toimia vastuullisesti, ohjeita ja linjauksia noudattaen ja ehkäistä viruksen leviämistä. Kiitos meille kaikille, yhdessä eteenpäin!

Valkeakosken Voimistelijat ry
Hallitus

Lisätietoa antavat puheenjohtaja Hanna Salminen (puheenjohtaja@vavo.fi, puh. +358 40 525 1312) tai toiminnanjohtaja Heidi Kiuru (heidi.kiuru@vavo.fi, puh. +358 40 482 3111, tavoitettavissa tiistaisin)