Tuntikuvaukset

Olemme jakaneet kaikki ryhmäliikuntatunnit neljään osa-alueeseen:
- Kuntotreeni
- Kehonhuolto
- Tanssitreeni
- Ikiliike

Tämä helpottaa juuri Sinua löytämään itsellesi sopiva tunti. Tunnin edestä löydät vielä tutut tähtimerkinnät kertomassa tunnin tehokkuudesta ja kuormittavuudesta:

*     =kevyesti kuormittava, aloittelijan tunti
**   =kohtalaisen kuormittava perusjumppa, perustaso
*** =tehokkaampi ja vauhdikkaampi tunti, mahdollisuus tehotreeniin

Kaikki tuntimme sopivat sekä naisille että miehille, jollei toisin ole ilmoitettu.

Katso hinnat täältä ja ilmoittaudu mukaan! 

TEHOTREENI

*** Kahvakuula
on monipuolista ja toiminnallista koko kropan treeniä, jossa kehonhallinta ja koordinaatio kehittyvät ja erityisesti keskivartalon lihakset vahvistuvat. Kahvakuulailu sopii sekä miehille että naisille. Treenin rankkuutta pystyy säätelemään kahvakuulan valinnalla. Naisille suositeltu aloituskuula on 8-12 kg ja miehille 12-16 kg. Seuran kuulat, joita riittää noin kahdellekymmenelle jumpparille, jaetaan saapumisjärjestyksessä.

** Kunto & Keho 
tunnilla kohotetaan kuntoa ja nautitaan kehonhuollosta. Tunnin alkupuoliskolla muokataan kroppaa ja kasvatetaan voimaa. Jälkimmäisellä puoliskolla nautitaan pitkistä venyttelyistä, liikutetaan rankaa ja vahvistetaan tukilihaksia.  Tunnit toteutetaan sekä välineillä että ilman. Tule ja kokeile!

*** Les Mills BodyPump ®
on levytangon avulla tehtävää lihaskestävyysharjoittelua, jossa koko vartalo kiinteytyy ja voimistuu. Tunti sopii kaikenkuntoisille miehille ja naisille ja tarjoaa mahdollisuuden kovaan ja tehokkaaseen voimatreeniin, koska painoja voi lisätä oman kunnon mukaisesti. Maanantaisin treenin pituus on 45 minuutti ja torstaina 60 minuuttia. 

** Miesten kuntotunti
tarjoaa peruskunnon kohotusta kaiken ikäisille miehille musiikin tahdittamana. Helpot askelsarjat ja lihasliikkeet käyvät hyvin vasta-alkajallekin. Ryhmä sopii myös hyvin peruskuntoharjoitteena muiden lajien harrastajille.

*** Muokkaus
on lihaskuntotunti, jossa käydään läpi kaikki vartalon päälihasryhmät erilaisia välineitä tai kehon omaa painoa apuna käyttäen. Tunnin alussa on noin 20 minuutin lämmittelyosuus ja tunti päättyy aina monipuolisiin venyttelyihin. 

*** Tehotreeni
on kohtuullisen raskas ryhmäliikuntatunti, joka kehittää monipuolisesti kuntoa ja vahvistaa kehoa. Tunti sopii aktiiviliikkujalle ja jonkin verran treenanneille, jotka nauttivat vauhdikkaasta menosta ja itsensä haastamisesta. Tunnilla hyödynnetään mm. levytankoja, steplautoja ja omaa kehoa. 

KEHONHUOLTO

* Asahi 
on tunti sinulle, joka haluat aloittaa viikon rauhallisesti, omaa kehoa kuunnellen ja huoltaen. Asahissa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Liikkeet tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa, musiikki ei ole näillä tunneilla häiritsemässä keskittymistä. Niska-hartiaseutua lähinnä rentoutetaan, selkä kuntoutuu ja jalat vahvistuvat. Lisäksi Asahissa harjoitetaan tasapainoa ja asentoergonomiaa. Tunti päätetään rauhalliseen rentoututsharjoitukseen. Asahi on jokatoinen maanantai VaVo salilla, jokatoisena maanantaina samaan aikaan on Venyttely. 

* Hyvän olon jumppa
on suunnattu vähän liikkuville tai pitkän tauon jälkeen liikuntaa aloittaville, kaikille, jotka pitävät hieman rauhallisemmasta jumpasta mukavan musiikin tahdissa. Tunnit ovat helppoja ja matala- tai kohtuukuormittavia. Tunti sopii myös hyvin palautumiseen rankemmista liikuntasuorituksista. Tunti on suunnattu naisille.

** Jooga
on rauhallista ja lempeän meditatiivinen, joka sopii kaikille. Tämä rauhoittaa mieltä, ylläpitää terveyttä ja parantaa liikkuvuutta, mutta haastaa juurikin rauhallisuudellaan, jolloin joogan alkuperäinen tarkoitus "ihmisen henkinen kasvu" saa tietoisuuden kehittyä. Nautimme asanassa olosta ja hengityksen tuomasta vahvuudesta kehoomme ja myös elämänvoimamme Pranan virtaus pysyy sisällä, emmekä tuhlaa sitä hajauttamalla ulkopuolelle. Näin ollen Ujjayi hengitys tulee myös hathajoogatunnilla tutuksi. Tunnin kesto on 75min ja leppurentous Savasana on 15 min. 

** Kunto & Keho 
on tunti, jossa tunnin teema vaihtelee ohjaajasta riippuen. Tunti painottuu joko kehonhuoltoon tai kunnon kasvattamiseen. Kehonhuollon tunneilla liikutetaan rankaa, vahvistetaan tukilihaksia ja pureudutaan mm. syviin lihaksiin. Kunto-tunneilla syke nousee, hiki lentää ja koko kroppa saa tehokkaan treenin. Tunnit toteutetaan sekä välineillä että ilman. Tule ja kokeile!

** Les Mills BodyBalance ®  
on rauhoittumista ja keskittymistä. Joogaan ja Pilatekseen pohjautuvat liikkeet parantavat lihaskuntoa, tasapainoa ja liikkuvuutta sekä vähentävät stressiä. Tunti on kaiken ikäisille ja kuntoisille sopiva, hyvää oloa lisäävä harjoitus.

** Miesten kehonhuolto
on tunti, joka soveltuu oheisharjoitteluksi aktiiviliikkujille tai pehmeäksi startiksi liikuntaharrastusta aloitteleville miehille. Tunnilla keskitytään erityisesti ryhtiä ylläpitävien lihasten vahvistamiseen, aktiivisen liikkuvuuden parantamiseen sekä tasapainoharjoitteluun. Etukäteen ei tarvitse osata mitään. Tule kokeilemaan, millaisia muutoksia ahkera kehonhuoltotreeni tuo talven mittaan esimerkiksi hiihtotekniikkaan tai golfin swingiin.

** Niska-selkä *UUTUUS*
on uutuustunti, jolla viihtyy niin liikunnan vasta-alkaja kuin kokeneempi konkari. Tunnilla huolletaan keskivartaloa, jotta meidän tärkein kannattelija, selkä, pysyy kunnossa. Tunnilla ei tehdä askelsarjoja tai raskaita lihaskuntotreenejä, vaan edetään liikkeestä toiseen rauhallisella, omaa kehoa kuuntelevalla rytmillä. Tunnin pituus 45 minuuttia. 

* Vauvajumppa (alle 1v. lapsi) 
on kaikille yli 3 kuukauden ikäisille vauvoille, äideille tai isille tarkoitettu tunti: yhdessäoloa, mukavaa liikuntaa, fyysisen kunnon parantamista ja vauvan viihdykettä. Tunti on liikuntaa vauvojen ehdoilla ja uusia ideoita oman kunnon kehittämiseen lapsen kanssa. Tunnin pituus n. 45 min.

* Venyttely 
sopii sinulle, joka haluat huoltaa kehoa rauhallisesti venyttäen ja vahvistaen. Tunnilla on lempeä vartalon lämmittely sekä pitkät, lihaksistoa huoltavat venyttelyt. Tunnilla tehdään venyttelyjen ohella kehonhuoltoa helpoilla lihaskuntoliikkeillä. Venyttely on jokatoinen maanantai VaVo salilla, jokatoisena maanantaina samaan aikaan on Asahi. 

* Vesijumppa *UUTUUS* erillishinta
on hyvä harjoittelumuoto, jossa nivelet ei kuormitu. Veden vastus tehostaa liikkeitä ja antaa haastetta mm. tasapainolle ja lihaksille. Veden noste kannattaa kehoa ja vähentää niveliin kohdistuvaa painetta. Vesiliikunta sopii erityisen hyvin myös aloittelijoille sekä tuki- ja liikuntaelinongelmaisille sekä liikkumisrajoitteisille. Osaavan ohjaajamme kanssa löydät ryhmässämme juuri sinulle sopivat liikkeet, monipuolisuutta jumppaan saadaan vaihtuvilla välineillä.

TANSSITREENI

** Lavis ®
eli lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, cha cha ja samba. Tunnilla jopa opit eri lavatanssiaskeleiden perusteita kuntoilun ohella. 

*** Zumba Fitness ®  *UUTUUS*
on latinovaikutteinen tanssitunti, joka nostaa sykkeen ja kuluttaa paljon kaloreita koko vartaloa ja etenkin keskivartaloa muokaten. Zumbatunti on hauskanpitoa hyvän musiikin ja fiiliksen antaessa viedä mukanaan! Zumban tanssiaskeleet perustuvat erilaisiin tanssimuotoihin ja tunti koostuu intervallityyppisestä ohjelmasta, jossa osa liikkeistä tehdään nopealla, osa hitaammalla tempolla. Zumba sopii kaikille, sillä liikkeiden intensiteettiä voi vaihdella oman kunnon mukaan.

IKILIIKE

* Hyvää oloa ja tanssia 
on suunnattu naisille, jotka pitävät hieman rauhallisemmasta tunnista mukavan musiikin tahdissa. Tunnit ovat helppoja ja matala- tai kohtuukuormittavia. Tunnin aikana edetään teemasta toiseen mukavan, leppoisan musiikin tahdissa tanssien ja lihaskuntoliikkeitä tehden. 

* Kehonhuolto 
kehittää tasapainoa, keskivartalon hallintaa, kehon elastisuutta, lihastasapainoa ja liikkuvuutta. Kehonhuoltotunti on loistava tapa pitää kroppa kunnossa lihaskuntoharjoittelun ja syketuntien lomassa. Tunti sisältää erillisen rentoutusosion.  

*** Kuntotunti
on toiminnallinen treeni VaVo salilla, joka tehdään erilaisilla välineillä sekä omalla kehonpainolla. Lisäksi tehostamme treeniä mm. kahvakuulila, palloilla ja gymstickeillä. Jokainen treenaa oman kuntonsa mukaan. Tavoitteena on lihas- ja voimakestävyyden parantaminen, tekniikkaa unohtamatta. 

** Lavis
on suunnattu kaikille yli 60-vuotiaille tanssin ystäville. Tunti on matalakynnyksinen, mutta kohtuu kuormittava, joten ennen liikuntaa harrastamaton voi tulla helposti mukaan!  Lavis, eli lavatanssijumppa on hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Tunnilla tanssitaan ilman paria tuttuja lavatanssilajeja kuten humppa, jenkka, rock/jive, polkka ja rumba. Ikiliikkeen Laviksessa ei hypitä. Huom! Ikiliike Lavis on suuren kysynnän vuoksi siirretty Liikuntahallille B- ja A-osiin (ensimmäinen ja keskimmäinen osa). Pukuhuoneet löydät alakäytävältä. 

** Miesten teematunti 
on miesten oma ryhmä. Tunnilla on kuukausittain vaihtuva teema, joten mukaan tunnille voi hypätä koska vaan. Teemoina mm. keppijumppa, tasapainojumppa, kiertoharjoittelu ja lihaskuntojumppa. Aiempaa liikuntataustaa ei tarvita, joten tässä ryhmässä on helppo aloittaa kuntoilu tai jatkaa jo olemassa olevaa liikuntaharrastusta.

** Voimaa & Vireyttä 
ryhmä on suunnattu kaikille yli 60-vuotiaille liikkujille, niin miehille kuin naisille. Tunnilla harjoitetaan arjen toimintakykyä ylläpitäviä tekijöitä kuten tasapainoa, lihasvoimaa ja liikkuvuutta erilaisten harjoitusten kautta välineillä ja ilman. Tunti sopii kaikille ikään, sukupuoleen tai liikuntataustaan katsomatta. Liikutaan yhdessä ja pidetään mieli virkeänä!